برخورد کارشناس رسمی دادگستری پزشکی در مواجهه با تخلفات پزشکی

انواع تخلفات پزشکی:از نظر کارشناس رسمی رشته پزشکی تخلفات پزشکی شامل سهل انگاری،افشا نمودن اسرار ونوع بیماری ،انجام اعمال خلاف شرع پزشکی ،جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه کننده ، فریفتن بیمار،عدم رعایت تعرفه ی پزشکی ،ارائه ی داروهای تقلبی یا بی دلیل ، برخورد نامناسب با بیماران می باشد که در ادامه هر یک را توضیح داده ایم و نوع مجازات هریک را مشخص می کنیم.

1)    سهل انگاری پزشکی :از دیدگاه کارشناس رشته پزشکی ،پزشکان باید طبق  موازین شرعی وقانونی عمل کنند و از سهل انگاری در کار خود خودداری کنند. که اگر پزشکی در کار خود سهل انگاری کند کارشناس رسمی دادگستری رشته پزشکی با  آن ها برخورد می کنند . برای مثال اگر پزشک جراح یا پزشک عمومی اقدام به جراحی زیبایی کند ،بنابر بند3ماده 29آیین نامه رسیدگی به تخلفات پزشکی 6ماه تا1 سال از فعالیت پزشکی محروم میشود و اگر این کار را ادامه دهد پروانه ی پزشکی او توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته پزشکی لغو خواهد شد.

2)    افشا نمودن اسرار :بر اساس فرمایشات کارشناس دادگستری رشته پزشکی مسئله ی رازداری بین بیمار و پزشک مسئله ی مهمی می باشد و بنابر ماده ی 648 قانون مجازات اسلامی تمام کسانی که به خاطر شغلشان محرم اسرار هستند اگر اسرار بیمار را فاش کنند بر طبق قوانین اسلامی مجازات خواهند شد که طبق این ماده به 3 ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و 500هزار تا 6میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

3)    انجام دادن کارهایی خلاف شان پزشکی :از نظر کارشناس رشته پزشکی ،پزشکان باید موازین اخلاقی را رعایت کنند و در مواجهه با بیمار ، تمام این قوانین را رعایت کنند و به حقوق بیمار احترام بگزارند.پزشکان نباید عملی انجام دهند که شان آن ها را زیر سوال ببرند مانند کلاهبرداری ،اعتیاد به الکل و اگر پزشکی مرتکب این کار شد طبق بند ث ماده 29 مجازات آن تعیین می شود.

4)    جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه کننده:کارشناس رسمی دادگستری رشته پزشکی بر طبق ماده 14آیین نامه ی نظام پزشکی گفته اند که جذب بیمار از طریق رسانه های جمعی اگر خلاف ضوابط نظام پزشکی باشد،ممنوع است چون در مواردی شکایت دیده شده که پزشک متخصص پوست و مو در تبلیغات خود در رسانه ها با چاپ عکس های غیر واقعی قصد جذب بیمار را داشته و در این موارد بیمار بعد از عمل به نتیجه ی دلخواه خود نرسیده بهمین دلیل دنبال شکایت از پزشک مربوطه رفته است.

5)    فریفتن بیمار :از منظر کارشناس دادگستری رشته پزشکی ، پزشکی که با تبلیغات فریب دهنده درصدد این است که مردم را فریب دهد تا بیمار را جذب کند یا به آنها وعده های دروغین در درمان دهد،مرتکب جرم شده است برای مثال پزشکی که خودرا در روزنامه متخصص افزایش قد معرفی کرده است در حالیکه رشته ی تخصصی آن این نیست و اگر پزشکی مرتکب این گناه شد کارشناس رسمی دادگستری رشته پزشکی بر طبق موازین پزشکی ،با آن برخورد می کنند.

مجازات های زیر برای این تخلفات در نظر گرفته شده است:

1)تذکر شفاهی حضور نظام پزشکی محل

2)تذکر کتبی با گذاشتن در پرونده نظام پزشکی

3)تذکر کتبی با گذاشتن در پرونده نظام پزشکی و انتشار آن

4)از شغل به مدت 3ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف محروم می شود.

5)از شغل به مدت 3ماه تا یک سال در کل کشور محروم می شود.

6)از شغل به مدت 1سال تا 5 سال در تمام کشور محروم می شود.

7)از شغل به صورت دائم محروم می شود.